8 Tips om van je Facebook advertentie een succes te maken

8 Tips om van je Facebook advertentie een succes te maken
8 Tips om van je Facebook advertentie een succes te maken

Vaak zetten ondernemers Facebook Advertising in, zonder enig resultaat. Het levert wel wat extra bezoekers op, maar echte leads blijven uit.

Tegenwoordig weten we allemaal dat Facebook kennis over zijn gebruikers verzameld om de juiste advertenties weer te geven in hun tijdlijn. Facebook Advertising is een makkelijke en relatief goedkope manier van adverteren, die gebruik maakt van de informatie die gebruikers zelf op hun profiel hebben gezet. Het kan veel opleveren, mits het op de juiste manier wordt toegepast.

Of Facebook het beste medium is om mee te adverteren, daar heb ik geen antwoord op. Wat ik wel kan doen, is jou voorzien van tips hoe je het beste je blog kunt promoten via Facebook Advertising. We beginnen bij het begin. Voordat je kunt gaan adverteren, moet je even op een paar dingen letten.

8 Tips om van je Facebook advertentie een succes te maken

Hier begin je mee

1. Maak een Facebook pagina aan
Begin met het openen van een speciale pagina voor je website, blog of webshop. Adverteren kan alleen via zo’n pagina. Nu kunnen mensen die jouw product, shop of dienstverlening te gek vinden, ook nog eens je pagina liken en op de hoogte blijven.

2. Gebruik je logo en geen persoonlijke foto
Dit punt is vooral voor bloggers en webshophouders belangrijk. Ook op een Facebookpagina kun je een ‘profielfoto’ uploaden. Deze profielfoto zal ook in je advertenties verschijnen. Zorg er dus voor dat je hier je logo voor gebruikt. Mensen zijn eerder geneigd hierop te klikken, dan wanneer er een gezicht op te zien is.

3. Installeer de Yoast plugin
Yoast is de bekenste WordPress plugin voor SEO optimalisatie. Maar je kan er meer mee. Tegenwoordig kan je in je advertenties op Facebook de titel en afbeelding niet meer aanpassen. Yoast biedt deze optie wel. En laat dat nou net heel belangrijk zijn.

Je blogpost aanpassen in Yoast

Nu je een begin hebt gemaakt, heb je waarschijnlijk ook al een blogpost geschreven en gepubliceerd. Nu gaan we met behulp van Yoast een aantal dingen aanpassen om je blogpost geschikt te maken voor Facebook Advertising. Je vind het Yoast tabblad onderin je blogposteditor in WordPress.

4. Vermijd ‘ik’ in titels
Om wildvreemde mensen op jouw link te laten klikken, moet je zorgen dat je blogpost niet te persoonlijk overkomt. Hoe interessant is iemand die je helemaal niet persoonlijk kent nou eenmaal? Houd je Facebook berichttitel dan ook zo algemeen mogelijk. Wees niet bang om een andere titel dan de titel van je blogpost in te stellen, zolang het maar op hetzelfde neerkomt.

5. Stel een speciale afbeelding in
Wanneer je een link naar je blogpost plaatst op Facebook, zul je automatisch de afbeelding zien die je als featured image hebt ingesteld. In Yoast kun je deze afbeelding aanpassen. Gebruik heldere duidelijke afbeeldingen met ook tekst erin. Zorg voor hoge kleurcontrasten en hoge resoluties. Canva is een gratis tool waar je mooie designs mee kunt maken, die meteen de juiste afmeting hebben. Maak er iets moois van, maar niet te druk. Het moet je advertentie nog duidelijker maken, zodat mensen meteen weten waar je bericht over gaat.

8 Tips om van je Facebook advertentie een succes te maken

Je Facebook advertentie maken

6. Haal de link uit de beschrijving
Wanneer je van een link een bericht in Facebook maakt, kun je die link ook meteen weer weghalen. De klikbare advertentie blijft dan gewoon intact. Doe dit altijd, want een advertentie zonder link erin ziet er professioneler uit.

7. Zorg voor een pakkende beschrijving
Op de plek waar je zojuist de link naar je blogpost hebt weggehaald, kun je nu een beschrijving plaatsen. Zo’n beschrijving is zeer belangrijk, het gaat mensen doen overhalen op je link te klikken. Zorg daarom altijd voor een call to action. Dat betekent dat je iets vraagt of verwacht van de lezer. Dat kan het antwoord op een vraag zijn, maar ook het verzoek om op de link te klikken. Vraag hier niet letterlijk om, maar zorg dat de lezer zich geroepen voelt het te doen. Maak het niet te lang, maximaal 140 tekens. Het mag ook een pakkende quote uit je blogpost zijn, zolang het maar nieuwsgierig maakt. Een aantal tips voor een pakkende beschrijving:

  • Een testimonial van een klant
  • Feiten en cijfers
  • Vragen
  • Het aanbieden van een oplossing
  • Inspelen op emoties
  • Inspelen op nieuwsgierigheid

8. Maak gebruik van de juiste doelgroepen
Wanneer je een advertentie op Facebook gaat instellen, maak dan gebruik van de doelgroepopties. Denk goed na over wie jouw bericht interessant zou kunnen vinden en stel een profiel op. Op deze manier krijgen alleen mensen uit je doelgroep je advertentie in hun tijdlijn. Tip: Hoe kleiner je doelgroep, hoe beter.

Succes met het maken van je Facebook advertentie! Als je deze tips om te promoten via Facebook Advertising volgt, weet ik zeker dat je een succesvolle advertentie kunt runnen. En heb je toch nog een beetje hulp nodig? Dan zit ik voor je klaar voor persoonlijke ondersteuning. Neem vooral contact met me op als je vragen hebt.

Leave comments

Your email is safe with us.